צילום באור טבעי

מדריך צילום באור טבעי

האור הוא המרכיב הראשוני החשוב ביותר בתמונה. המילה Photography מחולקת לשתי מילים - Photo (אור) Graphy (רישום). העין האנושית, יודעת לתרגם הבדלים של אור וצל, ואילו למצלמה קשה יותר, לכן עלינו לשלוט בצילום שלנו על מנת שנקבל תוצאות שונות.

כשאני מצלמת בוק בת מצווה בחוץ אני משתמשת בטבע כתפאורה ובאור הטבעי של השמש. תאורה טבעית זמינה כמעט בכל שעות היום. התאורה הטבעית היא הכי יפה והכי עצמתית שיש. השמש הישראלית נמצאת בכל מקום וכדי לכוון את התאורה נצטרך לשנות את זווית צילום והוזזת המצולם. למרות שלרוב נעדיף לצלם ביום מעונן או באיזור מוצל, עדיין השמש יכולה להחמיא לתמונות שלנו.

האור הטבעי הטוב ביותר לצילומים הוא שעה אחריי הזריחה ושעה לפני השקיעה. שעות אלו נקראות שעות הזהב - בהן האור צידי, נמוך, רך, נעים ומחמיא. ב 99% מהמקרים התמונות שלכם יצאו מושלמות. אם נצא לצילומי בוק בת מצווה רק ב"שעות הזהב", לא נספיק לצלם את כל האלבום...

אז הנה כמה כללים שאני מיישמת בצילומי בוק בת מצווה בטבע, שיעזרו גם לכם לצלם טוב יותר בארצנו שטופת השמש:

הכל זהב

עדיף לצלם בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות אחר הצהריים כשתאורת השמש רכה. אני נמנעת מלצלם בשעות הצהריים המוקדמות, כשהתאורה חזקה, כי היא יוצרת צללים קשים על פני המצולם ובזוויות לא מחמיאות. הביטו סיביכם היכן נופלות קרני השמש, הסתכלו על המצולם שלכם וכיצד השמש מאירה אותו. נסו לסובב אותו ולראות איך האור נופל על פניו. רק כך תגלו איזה כיוון מחמיא יותר לתווי הפנים שלו. אני מעדיפה לצלם בשעות בין הערביים, כשהשמש ממוקמת בגובה נמוך יותר והיא נעימה, רכה ומלטפת. לפעמים היא מוסתרת ע"י עצים או מבנים, באזורים פתוחים היא תאיר את המצולם בדיוק בזווית הנכונה.

רכות מושלמת

אני אוהבת עננים, זוכרים? ענן ורוד 🙂 כאשר עננים מסתירים את השמש, אור השמש עובר דרך הענן והוא משמש כפילטר, כך האור מגיע אלינו רך ומפוזר יותר. זכרו! שמש ביום מעונן יוצרת תאורה רכה ונעימה. אם תמצאו בשמיים ענן ורוד, צלמו אותו ושלחו לי את התמונה ...

 

נקודה של אור

קרן אור נקודתית חודרת דרך חלון פתוח, ענפי עצים, החזר נקודת אור ממראה וכו'. לכאן אני מגייסת את היצירתיות שלי. זוהי דרך נפלאה ליצור תמונות דרמטיות ע"י שימוש בקרן אור אחת נקודתית, המאירה את הנושא ברקע מוצל. אני אוהבת לעבד את התמונות האלו בשחור לבן וכך הן הופכות למיוחדות אף יותר.

תפנו את הגב

שמש אחורית- כאשר מקור האור (השמש) נמצא מאחרי המצולם. לעיתים אני בוחרת לצלם כשהשמש אחורית, היא יוצרת הילה סביב המצולם וכך נוצר אפקט קסום וזוהר לתמונה. השמש האחורית מדגישה את קו מתאר הגוף, מרככת את השיער ויוצרת משחק של שקיפויות ורכות.

חלון אל הים התיכון

כשאני מצלמת בתאורה טבעית בתוך מבנה (למשל מבנה גרפיטי נטוש לבוק בת מצווה) אני משתמשת באור המגיע מהחלון כדי להאיר את המצולם. האור רך, נעים וחזק יותר מהאור הקיים בתוך המבנה (אפקט של חידוד ורכות יחד). אם נכנס אור שמש ישיר מהחלון ותרצו לרכך אותו, השתמשו בוילון כמרכך התאורה (כמו הענן, זוכרים?)

בתמונה שלפנכן תאורת חלון משמאל ומלפנים, במבנה גרפיטי נטוש

בין השמשות

לעתים אני בוחרת לצלם בטבע במראה אחיד של תאורה. כדי ליצור תאורה מלאה סביב המצולם אני נעזרת בכלים מחזירי אור, כדי לשכפל את אור השמש מספר פעמים (מראה, קאפה לבנה, קיר לבן, וילון כסוף של הרכב, רפלקטור, בדים למינהם).

התמונות שלפניכם צולמו בים המלח כאשר משטח המלח האיר את פני המצולמת מלמטה כלפי מעלה

 

צאו לטבע בכל שעות היממה, תתנסו בצילומים, לא רק בשעת הזהב ושתפו אותי בתמונות שצילמתם.

נגישות